Hikipinko(ko?)

Hikipinko, pinko, hikari..... Jep, nimityksiä on erilaisia. Aina toitotetaan, että pitää olla aktiivinen tunnilla, pitää osallistua keskusteluihin ja opetukseen. Pitää viitata (tämä varmaan lähinnä peruskoulussa ja liekkö vielä lukiossakin). Mutta sitten: toiset oppilaat eivät pidä hikareista. Opettajan lellikkihän se on tai mielistelijä tai joku muu samankaltainen. Joten miksi pitäisi olla aktiivinen aina? Numero riippuu joskus paljon nimenomaan tuntiaktiivisuudesta. Ehkä siitä nykyisin jo ollaan vähän vähennetty sitä painoarvoa, koska muutenkin on huomattu erilaiset oppijat?

No, tässä nyt itse taas vaihteeksi tunnilla. Olen aktiivinen. Välillä vähän liiankin. Hävettää ihan, kun aina ekana vastaamassa. En tiedä, mitä muut opiskelijat minusta ajattelevat, sillä onhan nämä opettajat lähes kaikki entisiä työtovereitani, joten jutustelua riittää muutenkin kuin vain tunnin asioista. Ehkä he ajattelevat, että olen hikipinko?  Opettajien lellikki? No, minähän en nyt sinänsä välitä enää nykyisin, mitä muut minusta ajattelevat, mutta lapsena ja tennarina se olis ollut iso juttu. Onneksi en silloin ollut aktiivinen, koska olin niin ujo ja pelkäsin aina, että toiset nauraa minulle, jos vastaan väärin... tai jos vastaan oikein... tai jos vastaan ylipäätään. 

Miten sitä onkaan ihminen muuttunut. Vielä lukiossa olin hiljainen ja mieluummin olin vastaamatta, vaikka tiesin vastauksen. Nykyisin vastaan, vaikka en tietäisikään. Aina voi yrittää. Enkä siis vieläkään ole mielestäni mitenkään suupaltti, enkä todellakaan rohkea esiintymään tai muuta, haluan vain hyviä arvosanoja. 

Asiasta kukkaruukkuun, huomasin, että blogini alkaa vaikuttaa enemmän opiskelublogia. Mutta ehkäpä seuraavassa postauksessa voisi käsitellä jotakin muuta asiaa kuin opiskelua. Se kyllä vaan tuppaa olemaan tällä hetkellä niin iso osa minun elämää, että tunkee joka paikkaan. Ja välillä tulee myös korvista ulos. Onneksi ensi viikolla on loma, josko silloin pystyisi unohtamaan. Tosin olisihan minulla ne pari kurssia, joissa olen aika paljon jäljessä, koska aloitin ne myöhemmin.....

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Elämäni rapula

Ei taas..

Jatkuva pelko